Je bent bezig met een mooie nieuwe website, je staat op het punt om een productlancering te doen of je bedrijf geeft voor een bijzondere reden een groot feest. Met al deze zaken gaan veel kosten mee gemoeid. Dat snap ik als marketing communicatie adviseur. Maar daarmee ben je er nog niet want er moeten ook nog foto’s komen. Je kan er natuurlijk voor kiezen om een 100-in-een-dozijn stockfoto te kopen of je huurt een fotograaf in. Het liefst een goedkope fotograaf want fotografie is toch een sluitpost. En ja, je hebt vast wel iemand in je directe omgeving, een neef of een buurvrouw, die het ook leuk vind om te fotograferen. Die zal het vast voor een zacht prijsje willen doen. Of beter nog; gratis!

 

Doe.Het.Niet.

Huh? Doe het niet? Wat niet? Die goedkope fotograaf niet? Waarom dan niet?
Echt, ik snap het wel. Alles kost vandaag de dag enorm veel geld. Maar waarom zou je genoegen nemen met een (goedkope)  fotoreportage met foto’s van slechte kwaliteit? Waar de scherpte ver te zoeken is, niet de juiste kleuren en helderheid wordt weergeven? Die niet jouw (bedrijfs) identiteit laten zien? Heb jij niet liever foto’s van jou en jouw bedrijf die kwaliteit uitstralen evenals de kwaliteit die jij ook binnen jouw bedrijf nastreeft? Natuurlijk wil jij dat! Dan zal je toch op zoek moeten gaan naar een fotograaf die ervaring heeft en die kwaliteit levert. Waarbij je vrolijk wordt van de foto’s!

 

Wat kan je van een fotograaf verwachten?

Want dat is de grote vraag, wat kan je van een bedrijfs- of reportagefotograaf verwachten? Welnu, denk hierbij aan het volgende:

  • Na het eerste contact zal de fotograaf bij jou op bezoek komen.
  • De fotograaf zal vragen stellen over de fotoshoot die verzorgt dient te worden tw
        * Wie of wat is het onderwerp
        * Hoe lang gaat de fotoshoot duren
        * Waar worden de foto’s voor gebruikt; website, flyer, jaaroverzicht of iets anders?
        * Hoeveel foto’s denk je nodig te hebben
        * Waar vindt de fotoshoot plaats
        * Zijn er figuranten nodig
        * Is er visagie nodig
        * Enzovoort enzovoort
  • Onder andere aan de hand van deze informatie wordt er door de fotograaf een offerte opgemaakt.
  • Na goedkeuring offerte komen fotograaf en opdrachtgever nogmaals samen om verdere details te bespreken.
  • Er worden schetsen en moodboards gemaakt.
  • Alles wat voor de fotoshoot geregeld dient te worden, wordt gedaan.
  • Dan vind de shoot plaats op de afgesproken datum, plek en tijdstip.
  • Na de fotoshoot zal de fotograaf de foto’s uploaden naar zijn computer
  • Een eerste selectie wordt gemaakt door de fotograaf.
  • Deze selectie wordt via een fotogallerij gestuurd naar de opdrachtgever. Hier kunnen zij de definitieve foto’s kiezen.
  • De gekozen foto’s worden vervolgens gecorrigeerd op uitsnede, kleurechtheid, helderheid en contrast.
  • Storende elementen worden al dan niet op verzoek verwijderd in Photoshop.
  • De definitieve foto’s worden vervolgens geleverd in Hoge en Lage (web) resolutie.

 

De bedrijfsfotograaf

Dit is in het kort hoe een bedrijfsfotograaf te werk gaat. Ik zal vast iets vergeten zijn nu ik het opschrijf. Maar de tijd van ‘even een knopje indrukken’ is echt voorbij. Een goede fotograaf denkt altijd met je mee. Waar worden de foto’s voor gebruikt, wat wil je uitstralen en ermee bereiken. Dat zijn echt de basisvragen!

 

 

Wil jij in contact komen met een bedrijfsfotograaf die werkzaam is in de regio Flevoland, ’t Gooi en Utrecht? Die meer dan graag contact maakt met het te fotograferen onderwerp – de mens? Die reeds veel reportages op haar naam heeft staan in de gezondheidszorg en bedrijfsleven? Neem dan vrijblijvend contact op, een kop koffie kan leiden tot mooie dingen!

Facebook reacties